Byavandring i centrum på Folkhälsovecka
Aktiviteterna på Folkhälsoveckan i Perstorp avlöser varandra.
På onsdagen hade distriktssköterskemottagningen öppet hus på förmiddagen och på eftermiddagen arrangerades i byavandring i centrum.

Byavandringen under Folklhälsoveckan lockade en samling deltagare som bland annat fick veta mer om Leths Ur & Optik på Köpmangatan 21.
Uppslutningen var god till vandringen där deltagarna delades in i mindre grupper som tillsammans med varsin guide vandrade runt torget och i centrum. Under vandringen fick deltagarna även ta del av ett häfte med Perstorpsbilder från förr. Till exempel visades och berättade det om kiosken på Torget som byggdes 1954 av byggmästare Rolf Pettersson och sonen Olle.
Och på Stockholmsvägen 9 fick deltagarna veta att där fanns tidigare Inge Nilsson åkeri AB. Åkeriet startades 1931 i Harholma av Inge Nilsson och hans far Johan.
Vidare berättades det även om fastigheten på Köpmangatan 16 som flyttades till korsningen Oderljunga-Järnvägsgatan till förmån för torgfastigheten, nuvarande Centrumhuset som börjades byggas 1964.
Byavandringen genomfördes tillsammans med Plastens hus.
Folkhälsoveckan fortsätter under torsdagen med aktiviteter i Centrumhuset (Yoga, digital föreläsning och representation av lokala företag, föreningar och kommunala verksamheter) mellan klockan 10:00-12:00.
Folkhälsoveckan avslutas fredag 22 maj med utomhusaktiviteter vid Träffpunkten på Bäckavägen 25 B mellan klockan 11:00.13:00. Det blir prisutdelning på Hälsobingon. Bingobrickor finns att hämta på biblioteket, i Centrumhusets foajé och på Träffpunkten. Centralköket bjuder på lunch och Ukulelegänget underhåller.
Folkhälsoveckan utgår från modellen ”Fem fingrar” som bygger pålivsstilsåtgärder inom fem områden (hälsosam kost, fysisk aktivitet, hjärngymnastik, sociala aktiviteter samt koll på hjärt- och kärlrelaterade värden) för att förebygga eller fördröja utvecklingen av kognitiv svikt.

Deltagarna fick ta del av ett häfte med information och bilder från olika centrala adresser.