Till Perstorps startsida
Få mer information om vår självservice & blanketter

Självservice & Blanketter

Här kan du lämna din dina synpunkter eller felanmäla

Synpunkter & Felanmälan

Få hjälp med att få igång vår funktion för att lyssna på webben

Lyssna

Om du behöver komma i kontakt med oss hittar du all information här

Kontakta oss

Hur är upplevelsen inom funktionshinder/LSS? - Nationell brukarundersökning söker svaren

Med start i vecka 38 finns möjlighet för personer inom område funktionshinder/LSS i Perstorp att svara på en nationell brukarundersökning som Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) står bakom.

Enkät- Nationell Brukarundersökning inom område funktionshinder/LSS ute från vecka 38 och två månader framåt.

Hur är upplevelsen inom område funktionshinder/LSS? En nationell brukarundersökning söker svaren från vecka 38 och två månader framåt. Perstorps kommun ser gärna att så många som möjligt av dem som får frågan om de vill delta lämnar svar. Hjälp finns att få både via en frågeassistent och så kallade pictogram.

Svaren används av Perstorps kommun för att få veta vad personerna i verksamhet/ på enheten tycker och göra det bättre. Frågorna handlar bland annat om boende/personlig assistans/verksamhet/hjälp. Det går att svara på frågorna via dator, surfplatta, smart mobiltelefon eller på papper. Frågorna blir upplästa och det går att få bilder, så kallat pictogram, som stöd. Alla svaren registreras digitalt.

- Att svara på frågorna är frivilligt och det sker anonymt. Svaren läggs ihop med andra på som har boendestöd/personlig assistans/daglig verksamhet, berättar Christina Hansson projektledare på Perstorps kommun.

- Om någon önskar hjälp, kan en frågeassistent hjälpa till. Frågeassistenten heter Sofie Ångqvist och berättar inte för någon vad den som tillfrågas har svarat.

Det går att svara på undersökningen under två månaders tid.

Enkätfabriken samlar in svar och sammanställer data som sedan presenteras för deltagande kommuner. Forskare som arbetar med hur det är att bo på gruppbostad eller ha daglig verksamhet/personlig assistans får också del av svaren för att lära sig mer.

- Vi strävar hela tiden efter att bli bättre därför ser vi gärna att så många som möjligt som får frågan om de kan tänka sig svara på frågorna också gör det. Alla svar är viktiga för oss, säger Christina Hansson.

Senast uppdaterad: